søndag 3. oktober 2010

Skolen før og nå - Positiv framgang?

Å finne noe fagrelatert å skrive om på bloggen var visst vanskeligere enn jeg hadde trodd. Etter flere skrive-og-slette-omganger må jeg bare la det bli som det blir. Ettersom jeg aldri kommer til å bli fornøyd uansett.

Når det gjelder IKT i skolen er det jo uttalige småting man faktisk kan diskutere, derfor undres jeg over hvorfor jeg ikke kan komme på noe klokt å si? Jaja, jeg gjør et forsøk.

Jeg husker når jeg gikk på skolen, altså barneskolen, så hadde vi tavle og overhead i klasserommet... og èn datamaskin. Det var alt. Vi klarte oss jo for så vidt ganske godt da og, jeg vil hvertfall påstå at jeg har lært en god del i løpet av skolegangen min. Den datamaskinen som stod i klasserommet ble som regel bare brukt i friminuttene, til å spille Snake. Husker dere det spillet? Jeg tror seriøst at ALLE spilte det på den tiden. Jeg minnes hvertfall at det var utrolig populært, og ikke minst GØY! Men, altså, tilbake til poenget. Datamaskinen ble brukt til spilling i friminuttet, og av og til for å skrive enkelte ting inn på word og excel (som sikkert var de eneste programmene som fantes?!) - Ja, vi skulle lære oss litt sånn basic databruk. Brukte vi derimot internett? Nei. Det var nok ikke vanlig på den tiden, om det i det hele tatt eksisterte...? Men jo, det gjorde det vel. Vi lærte gjennom å høre på det læreren hadde å si, og ved å lese i de mange skolebøkene vi hadde. Det er utrolig rart å tenke på hvordan alt har forandret seg og hvordan denne teknologien har skutt i været på bare få år. I løpet av mine 3 år på allmennlærerutdanningen har jeg både vært i praksis på diverese skoler + jobbet som vikar, så jeg har vært borti mye forskjellig. Nå har mange av elevene egne laptoper med på skolen, flere og flere oppgaver SKAL gjøres på datamaskinen, og internett er man rett og slett avhengig av. Hva skulle man ha gjort uten internett nå for tiden liksom? Det finnes selvfølgelig både fordeler og ulemper med denne voksende bruken av internett i skolen, og èn av ulempene som jeg har merket en del av er kopiering av andres oppgaver på nett. Det er ikke alltid like lett for lærere å holde styr på dette, det kreves i så fall mye mer arbeid av læreren. Eleven lurer selvfølgelig bare seg selv med å gjøre dette, og i det lange løp har eleven tapt mye på denne fuskingen. Når jeg selv var barne -og ungdomsskoleelev så var det ikke mye internett til å hjelpe meg, da måtte jeg bruke alle hjernecellene mine flittig til enhver tid, noe som jeg ganske sikkert har tjent på. Internett har sine mange fordeler også, bl.a. finner man mange morsomme skoleoppgaver på nett - Litt spillaktige, men likevell lærerike oppgaver, noe som jeg tror virker motiverende for elevene.

IKT gjelder ikke bare internett heller, det er så mye mye mer. Nå til dags finner man endeløst av programmer som kan installeres på datamaskinen. Enkelte program som er blitt svært populære de siste årene er for eksempel PowerPoint, PhotoStory, MovieMaker, diverse bildebehandlingsprogram etc. Det er så mye man kan gjøre for å motivere eleven! Nå har man virkelig muligheten for å skape variasjon i undervisningen. Det er ikke sånn som før, hvor man nesten hver eneste time startet med å høre på ei lita forelesning fra læreren for så å jobbe med oppgaver i boka. Så man får ta i bruk IKT'en for alt det er verdt!

3 kommentarer:

  1. Veldig bra innlegg! Jeg mener også at vi må ta i bruk IKT'en, men det er så alt for få lærere som vet nok om diverse programmer til å kunne bruke det i undervisningen. Noe som jeg synes er kjempe synd! Alle lærere skulle ha at obligatorisk kurs i bruk av diverse programmer feks PhotoStory.

    SvarSlett
  2. Tror det er viktig å bruke IKT/data for det det er verdt. Som lærer må man være klar over hvilke resurser som finnes på data og internett. Har inntrykk av at mange lærere ikke vet hva som ligger av programmer som kan brukes. Mange faller i fellen med å bruke standardprogrammer, som elevene syns er kjedelige fordi deres datakunnskaper er way beyond en gjennomsnittlig lærer.

    SvarSlett
  3. Takk, Kristin :)
    Et obligatorisk kurs i PhotoStory hadde vært perfekt! For jeg tror ikke det er sånn at lærerne ikke vil lære seg å bruke det, det handler nok rett og slett om tid. Gi lærerne et kurs i PhotoStory så får vi i ettertid se noen fornøyde elever.

    Ja, Elisabeth. Det har du helt rett i. Det fins alt for få lærere med IKT-kunnskaper i skolen, dessverre. Snakk om kurs her og kanskje..?

    SvarSlett