søndag 3. oktober 2010

PowerPoint - Dying out?

I forrige innlegg nevnte jeg så vitt den voksende bruken av PowerPoint i skolen. Jeg mener å huske at jeg ikke ble kjent med PowerPoint før jeg startet på allmennlærerutdanningen på høgskolen. Litt usikker på om jeg kanskje var borti det på siste året ved VGS, men da var det i så fall så få ganger at det ikke engang har lagt seg i minnet. Det er uansett et relativt nytt program, som i dag brukes flittig av både lærere og elever. Det som er så flott med dette programmet, i motsetning til bl.a. Word (for overhead), er at man kan legge til animasjoner og videoer slik at presentasjonen blir mye mer interessant. Presentasjonen blir også mer oversiktlig, siden teksten kommer punktvis - dvs. at man slipper å forholde seg til for mye tekst om gangen. Det er ikke uvanlig nå til dags at klasserommene er utstyrt med både prosjektor og lerret - noe som mange lærere nytter seg av i stedet for å bruke tavle og overhead. Elevene skal også lære seg å lage PowerPointpresentasjoner, noe jeg tror faller i smak hos de fleste - Hvertfall hvis jeg skal dømme ut i fra praksisperioden min på en ungdomsskole. Da skulle de lære seg å legge til tekst, animasjoner, bilder og videoer. Det var vel et tverrfaglig prosjekt så vitt jeg husker ---- > IKT skal altså ikke sees på som et eget fag, men en arbeidsmetode som kan kobles inn i ALLE fag. Dette skal jeg gå litt nærmere inn på i mitt neste blogginnlegg.

Selv om PowerPoint er en fin og oversiktlig presentasjonsform så føler jeg at det allerede har gått litt ut på dato. Det var interessant i starten fordi det var nytt, men nå synes jeg i grunn at det er litt gørr. Kan det være fordi det blir brukt for mye kanskje? Jeg er rett og slett ikke sikker, men jeg har i grunn stor tro på at det er årsaken. Jeg er også redd det kan bli kjedelig for elevene også hvis det brukes for mye. Uansett hvor bra noe er, så er det alltid greit med variasjon. Jeg kunne aldri spist pannekaker til middag hver dag, selv om det er utrolig godt... Nei, da hadde jeg blitt lei. Tror jeg hvertfall.. hmm. Nå fikk jeg lyst på pannekaker!

Vel, PowerPoint, begynner det kanskje å bli for trygt? Da mener jeg at enkelte lærere muligens støtter seg litt for mye til denne presentasjonsformen.. De havner egentlig også litt i bakgrunn -- Noen vet bare ikke HVORDAN de skal bruke det! Jeg hadde for eksempel en foreleser i fjor som var helt avhengig av PowerPointen, og det eneste hun gjorde var å lese av det som stod, og deretter tilføye litt ekstra informasjon. Kjedelig? JA. Lærerikt? NEI.

Men for all del. PowerPoint er jo et fint program.

2 kommentarer:

  1. Er enig i at flere bruker PowerPoint feil. Om man skal ha foredrag/fremføring med PowerPoint skal den tilføre noe, ikke være et manus for den som fremfører. PowerPoint er fint av og til, men som jeg selv har nevnt tror jeg kanskje en utfordrer kan være PhotoStory. Gleder meg til å teste det ut skikkelig for å se om min teori er rett.

    SvarSlett
  2. PowerPoint er UT, PhotoStory er IN. Takk for kommentaren :)

    SvarSlett